Mina nya mantran:

Varje bortvald kolhydrat är en bra kolhydrat!! Jag kan äta vad jag vill, när jag vill, men inte den här timmen/dagen!!

torsdag 8 april 2010

blodgruppsproblematik..

Här hittade jag nått roligt ang. japan och deras obession kring blodgrupper .. =)

Jag är tydligen en av 7% i sverige enligt Wikipedia som har A-negativ blodgrupp..
Pappa e tydligen snäppet värre och har AB- positiv (5%)...

Varför jag skriver om olika blodgrupper just nu är för att jag fick ett samtal från dagens Barnmorska på Södersjukhuset, då hon hade gjort en liten miss i att se att jag var negativ i min RhD gruppering och skulle behöva en spruta för att förhindra att min kropp skulle bilda antikroppar mot mitt nästa barns röda blodkroppar ifall barnet skulle vara RhD positiv. Bra info fanns hos Geblod.nu)
Ett litet blogginlägg jag hittade från 2007, där tjejen beskriver att barnet kan behöva blodbyte för att förhindra en ovanlig form av gulsot..
ojoj..
Ifall komplicationer tillstöter..




Figur 1. Immuniseringen, i detta fall mot RhD-antigen, sker oftast när fosterblod i samband med förlossningen når moderns cirkulation. Modern, som saknar fostererytrocyternas antigen, utvecklar antikroppar mot dessa. Antikropparna kan vid nästa graviditet gå över placentabarriären och destruera fostrets RhD-positiva erytrocyter. Illustration: Karl Wilhelm Olsson

Inga kommentarer: