Mina nya mantran:

Varje bortvald kolhydrat är en bra kolhydrat!! Jag kan äta vad jag vill, när jag vill, men inte den här timmen/dagen!!

söndag 6 december 2009

soppa eller sopa?

Nej, det blev inget sopande idag, inte ens igår, även om det kan behövas.
Istället blev det soppa!
Det var väldigt länge sedan jag gjorde soppa överhuvudtaget.
Men när Mikkan skrev om förkylningssoppan James Wong hade gjort i ett program så kunde jag inte låta bli.
Jag ville prova!
AH! sedan hade jag möjligheten att fara och storhandla
och hittade både gojibär och shitakesvamp!
Hade resten av ingredigensera hemma.
Förutom kycklingen och ingefäran- sprang till affären och
handlade 15 min innan de stängde.. =)
Bra jobbat Hana!

Sedan insåg jag att vi bara hade en 1½ liters kastrull, ingen 5 liter som Mikkan verkade ha behövt till 4 liter soppa..
Vad göra?
Minskade ner projektet till en kyckling klubba och byggde på runt den.
Den blev trots allt 2 måltider!
Och kryddstarkt blev det!
Tårarna rann, näsan rann och snålvattnet rann.. =)

Recept för 1

½ gul lök i skivor
1-2 kyckingklubbor, delad vid böjen
1-2 normala nävar torkade gojibär- blötlägg(häll bort vattnet efter ca 1 timme, ska ej användas)
3/4 dels röd chilifrukt med frön
3 cm färsk strimlad ingefära
kryddor( då jag inte använder buljonger)- salt, svartpeppar, santa maria chicken&steak
och några nävar hackad shitakesvamp -

allt ner i en panna och häll på vatten så den täcker kycklingen.


Ät och njut!!

(Dagen efter gjorde jag en annan variation som jag skrev om tidigare idag)
Använde kycklingfile som jag tinat, och champinjoner istället för shitake,
och så stekte jag det hela iställlet. Lite mindre vatten också så blev det suuupergott det också!

James Wong har ett program i UK som heter Grow your own drugs- på svenska översätts det till det tråkiga namnet Trädgårdsapoteket, men det stämmer rätt bra.
Jag gillar verkligen serien.
trädgårdsapoteket

3 kommentarer:

MassageLotta sa...

Tack vännen den här soppan behöver jag verkligen just nu....det verkar vara kört att börja träna på riktigt för mig just nu....men äta soppa borde väl funka...
Kram på dig...

Mikkan sa...

Jag gillar programmet riktigt mycket, han är som en ung mysfarbror den där James! Soppar är en stor favorit både hemma och på kontoret (där jag fick bjuda bort ett gäng lunchlådor eftersom det ju blev så saaatans mycket mat, haha), men förkyld blev jag inte i den svängen trots att jag var på g. Mission accompliced! :)

Mikkan sa...

Ps. Det finns ekologiska buljonger som inte innehåller tillsatser eller dåligt fett, om det är av den anl du inte använder sånt. Kolla hälsokosten efter t ex Biofoods, eller Renée Voltaire! :)

Knorrs nya Fond du Chef innehåller inga dåligheter heller och är i portionsförpackningar så man slipper köpa hem en flaska, anv två gånger och sen behöva slänga.