Mina nya mantran:

Varje bortvald kolhydrat är en bra kolhydrat!! Jag kan äta vad jag vill, när jag vill, men inte den här timmen/dagen!!

onsdag 22 juli 2009

Recept


Saknade mitt recept på rabarbermarmelad
(ja, ja vet, inte nått man ska äta när man äter LCHF, men så kan de gå)
Och hittade det på alltommat.se!
Men längre ner bland de små artiklarna hittar jag denna sida! woho!!.. LCHF!

Har spenderat ca 1 timme nu på kvällningen med att rensa kärnor ur körsbären, och ska göra sylt på det kilot. puh!.. blir nog relativt lättsockrat iaf. Men jag börjar alltid i fel ände, glömmer alltid bort mig och stormkokar bären det första jag gör. Gah!Fast det var ju inte rabarbermarmelad jag skulle göra idag, utan KÖRSBÄRSSYLT, igen. På vägen hem från jobbet finns flera stora träd med stora fina körsbär.  Dessa har jag stannat och plockat lite av då och då, ibland mer, ibland mindre beroende på om jag har en bajspåse med mig eller inte (ibland kanske pojkarna har behövt dem)
Och nu börjar de verkligen bli klara, färdiga, redo att användas. Vissa får jag tom slänga när jag kärnar ur, just för att de har hunnit bli lite övermogna. 
Det som förvånar mig mest är att det är familjer som bor i husen mittemot dem, men det är ändå inte plockat! 
Men inte mig emot, jag får mer sylt att äta till min ost(keso)kaka . Den är från FettBraMatbloggen!  Äter ju så lite till den men det e ju sååå gott!

Sedan ska det nog bli Häggmispelbärsmarmelad. Imorgon alltså. 
Läste precis om saft och bärmos. I helgen kanske det blir av den varan också.
Fredag ska ju plockas mera blåbär, och jag tänkte ta med fler bajspåsar och plocka mera körsbär i helgen. Båda sorterna, både den ljusa röda och den som är nästan svart nu. Saft behöver jag ju inte kärna ur, puh! 
Bärmoset måste jag nog dock stå och vara tålmodig. Igen. Idag tog det 1 timme!
Rabarber finns dock i kylen, och jordgubbar måste jag dock köpa. Rabarber och jordgubbsmos, saft eller marmelad? Någon som har en åsikt?
Rabarberpaj har det faktiskt inte blivit någonting av, och det måste ju fixa sig ordentligt.Paj med modifikationer, LCHF style. 
Kanske imorgon kanske på fredag. 

1 kommentar:

"oroshjärta" Lotte Fernandez sa...

nu fäljer jag dig! och dina sötnosar! e det kinesiska nakenhundar?